Klager over tandbehandling
Pr. 1. januar 2025 er det ikke længere muligt at klage via Styrelsen for Patientklager over en sundhedsfaglig behandling, som er modtaget ved en privatpraktiserende tandlæge. Dette er trådt i kraft efter et lovforslag er blevet vedtaget i folketinget.
Såfremt du ønsker at klage over en sundhedsfaglig behandling modtaget ved en privatpraktiserende tandlæge, skal dette ske via et civilt søgsmål. Tandlægeforeningen tager ikke imod klager over privatpraktiserende tandlæger.
Hvis det drejer sig om en sundhedsfaglig behandling modtaget ved den offentlige tandpleje, er det stadig muligt at klage via Styrelsen for Patientklager.
Sundhedsfaglig behandling omfatter:
• Undersøgelse, diagnose og behandling
• Information om og samtykke til behandling
• Journalføring
• Sundhedspersoners tavshedspligt
Du kan finde mere information på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside
Muligheder for erstatning
Du kan søge erstatning, hvis du mener, at du er blevet udsat for en skade i forbindelse med behandlingen hos:
• En privatpraktiserende tandlæge
• I den kommunale tandpleje
• I regionstandplejen (på hospitalet)
• På tandlægeskolerne
• I fængsler og arresthuse
• Hvis du er værnepligtig.
Det er ikke alle skader, du kan få erstatning for, jf. Lov om Klage- og erstatningsadgang.
Læs mere om betingelserne for at søge erstatning.
Frem til den 1. juli 2024 kunne du søge erstatning hos Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning. Alle ansøgninger om erstatning før 1. juli 2024 bliver behandlet færdig af Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning.
Fra den 1. juli 2024 har du kunnet søge erstatning hos Patienterstatningen. Alle ansøgninger fra den 1. juli 2024 og frem bliver behandlet af Patienterstatningen.
Hjælp og vejledning
Du kan få hjælp og vejledning om dine klagemuligheder og patientrettigheder ved at kontakte en patientvejleder på dit regionale patientkontor.
Læs mere på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside