Tilbage til kursusoversigten

Konference for privatansatte tandlæger

Kursusnummer 3156
Kursusdato 5. oktober 2024 kl. 09:00 -> kl. 17:00
Kursussted Scandic Sluseholmen, Molestien 11, 2450 København SV
Tilmeldingsfrist 2. september 2024
Point/CE-timer 7,5
Medlemspris 3.250,00 kr.
Tilmeld dig nu

KONFERENCE FOR PRIVATANSATTE TANDLÆGER

Tandlægeforeningen byder velkommen 5. oktober 2024 på Scandic Sluseholmen i København
 
Trivslen i det danske samfund, også blandt tandlæger er faldende. En undersøgelse fra Tandlægebladet dokumenterer, at flere faktorer gør sig gældende. Blandt andet krav og pres fra myndigheder og frygten for klagesager, pres fra patienter og kommunikation med disse og balancen mellem arbejde, privatliv og de stressfaktorer, der kan opstå. 
Konferencen for privatansatte tandlæger sætter fokus på disse emner, og vil forsøge at mindske frygten for klagesystemet og en klagesag med et oplæg fra en tandlæge, der selv har oplevet det samt specialkonsulent Mia Portz Johannsen fra STPK. 
 
Livstrivsel, work-life balance, vaner og velvære bliver fokus for et spændende foredrag fra den tidligere tandlæge og nuværende master certificerede coach Annette Kledal. Hun vil også komme ind på patient kommunikation, og hvordan man kommer rigtigt ind i samtalen med patienten og undgår misforståelser, og hvordan man udviser empati uden at give for meget af sig selv samtidig. 
 
Dagen slutter af med et motiverende og inspirerende oplæg fra Marc Anthony, som fortæller om hvordan du kommer til at brænde for det du laver, mens du laver det. 
 
I løbet af dagen vil du også få mulighed for at møde bestyrelsesmedlemmer fra Privatansatte tandlægers udvalg (PATU), hvor du vil høre mere om deres arbejde samt få mulighed for at komme med dine egne indspark til PATU’s fremtidige arbejde og eventuelt tale en til en med repræsentanter fra udvalget.  
 
Vi glæder os til at se dig!
 
PROGRAM 
 
8.30-9.00 
Registrering og morgenmad
 
9.00-9.05
Velkomst
v/ Rune Hyldgaard, tandlæge og formand for Privatansatte tandlægers udvalg (PATU)
 
9.05-10.00
Styrelsen for Patientklager
Mange sundhedspersoner vil opleve at få en klagesag igennem deres arbejdsliv og særligt blandt tandlægerne er det en stor frygt. Oplægget vil give et indblik i klagesystemet, og bidrage til en bedre forståelse af de forskellige sagsgange.
 
• Hvorfor findes der et klagesystem?
• Hvad sker der, når man indgår i en klagesag?
• Hvilke konsekvenser har det at være indklaget?
• Hvordan skal det forstås, at en sag vurderes ud fra ”Almen anerkendt faglig standard”?
• Hvad er forskellen på Styrelsen for Patientklager, Styrelsen for Patientsikkerhed og Tandskadeerstatningen?
 
Oplægget vil suppleres af cases, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål undervejs. 
v/ Mia Portz Johannsen, specialkonsulent, tandlæge
 
10.00-10.30
Klage - har jeg været tilstrækkelig? 
Hvilke tanker gør man sig, når Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn skal vurdere, om der er udvist tilstrækkelig omhu og samvittighedsfuldhed ved behandlingen af patienten? 
v/ Mette Knudtzen, tandlæge
 
10.30-11.00 
Formiddagspause
 
11.00-12.30
Livstrivsel
Det er en kontinuerlig opgave at kunne trives i sit liv og arbejdsliv. Det kræver, et vedvarende fokus og et vigtigt element er, at oparbejde et kendskab til sig selv, sine værdier og en evne til at prioritere og forventningsafstemme – både med andre men ofte også med en selv.
 
I dette oplæg vil vi komme omkring spørgsmål som:
• Hvad vil det sige at trives?
• Hvordan skaber vi hver især vores virkelighedsopfattelse? Og hvad betyder det for vores trivsel?
• Hvilken indvirkning har vores vaner på godt og ondt og hvorfor er de svære at ændre?
• Hvilken betydning har vores nervesystem i forhold til at opnå den trivsel, man ønsker?
• Hvad betyder forventningsafstemning og hvorfor er det vigtigt?
• Hvad guider dig i dine prioriteringer og beslutninger?
 
v/ Annette Kledal, Partner i Expand ApS, ICF Master Certified Coach, MCC, tidligere tandlæge
 
12.30-13.30 
Frokost
 
13.30-15.00
Patient kommunikation
Vi kommunikerer hele tiden, også selv om vi ikke siger noget. Patient kommunikation er en vigtig del af hverdagen på klinikken, og når det ikke går helt, som man ønsker, kan det være noget af det, man tager med hjem på en uhensigtsmæssig måde.
 
I dette oplæg vil vi komme ind på:
• Hvad er den gode patient kommunikation egentlig?
• Hvad betyder vores forskellige virkelighedsopfattelser, når vi kommunikerer med en patient?
• Hvad betyder det, at der er overensstemmelse mellem verbal og non-verbal kommunikation?
• Hvilken rolle spiller empati og hvordan kan du være både empatisk og faglig professionel?
• Hvilke kommunikationspræferencer er på spil og hvordan kan du opdage dem og tilpasse din stil?  
 
v/ Annette Kledal, Partner i Expand ApS, ICF Master Certified Coach, MCC, tidligere tandlæge
 
15.00-15.30
Eftermiddagspause
 
15.30-15.45
Ansigt til ansigt med Tandlægeforeningen
v/ Privatansatte tandlægers udvalg (PATU), og Ansatte tandlæger afdelingen
 
15.45-16.45
Brænd for det du laver, der hvor du laver det, og mens du laver det
Oplev motivationsekspertens Mark Anthonys populære foredrag om hvordan du skaber og fastholder en stærk og positiv motivation. Hos dig selv og blandt andre.
Et forrygende foredrag om motivation, energi, lyst og vilje.
Med skarphed og humor inspirerer Mark Anthony træfsikkert sit publikum og motiverer dem til selv at tage fat og gøre det der skal til.
v/ Mark Anthony, Motivationsekspert og foredragsholder