Flere specialtandlæger i ortodonti er godt nyt for børnefamilierne

Regeringen vil afsætte millioner på finansloven til at uddanne flere specialtandlæger i ortodonti. Et stort skridt i den rigtige retning til at nedbringe ventelisterne til tandregulering, lyder det fra Tandlægeforeningen.
30. august 2024

38 millioner kroner. Det vil regeringen afsætte til at oprette flere uddannelsesforløb på specialtandlægeuddannelsen i ortodonti, så flere børn og unge kan få rettet deres tænder i tide. Det fremgår af regeringens finanslovsudspil.

Det er en rigtig god nyhed for både patienter og tandlæger, mener Tandlægeforeningen:

– Jeg er utrolig glad for, at regeringen har lyttet til os. Det er et stort skridt i den rigtige retning. Alt for mange børn og unge står på venteliste til tandregulering, og vi har desperat brug for flere hænder. Ikke mindst fordi flere tandlæger forventes at gå på pension de kommende år. Det er afgørende, at vi kan rette børnenes tænder på det rigtige tidspunkt i forhold til barnets vækst.

Det fastslår Stine Mørcholdt, som er overtandlæge i Aarhus kommune og formand for de offentligt ansatte tandlæger i Tandlægeforeningen.

Regeringens udspil kommer, efter at Tandlægeforeningen i flere år har gjort politikerne opmærksomme på, at der er for få specialtandlæger i ortodonti til at imødekomme behandlingsbehovet i kommunerne. Så sent som i juli måned opfordrede foreningen politikerne til at afsætte midler til at øge dimensioneringen af uddannelsen.

– Der går nogle år, før vi mærker det ude i kommunerne, da uddannelsen tager tre år, så ventelisterne forsvinder ikke fra den ene dag til den anden. Men vi regner med, at det på sigt vil bidrage til at nedbringe ventetiden på behandling, siger Stine Mørcholdt.

Christiansborg: Dialog med Tandlægeforeningen har banet vejen
Også på Christiansborg glæder man sig over, at samarbejdet med Tandlægeforeningen har ført til, at man nu vil oprette flere uddannelsesforløb.

– Det er vigtigt for os, at børn ikke skal vente for længe i vores sundhedsvæsen. Heller ikke når det drejer sig om tandsundhed. Og vi er derfor, bl.a. efter dialog med Tandlægeforeningen, kommet frem til, at det er nødvendigt at uddanne flere specialtandlæger i ortodonti, så vi kan få nedbragt ventetider på tandregulering, siger Venstres sundhedsordfører Christoffer Melson.

Samme toner lyder fra Socialdemokratiet:

– Ventelisterne til tandregulering er blevet alt for lange. Det er noget, Tandlægeforeningen har gjort os opmærksomme på, og som vi nu handler på. Vi har nemlig en fælles ambition om, at man i hele Danmark har adgang til en tandpleje i verdensklasse. Det er klart, at jeg også som socialordfører er glad for, at tandsundhed opprioriteres og i langt større omfang indtænkes i det samlede sundhedsvæsen. Uligheden ses særligt i munden, og vi ved, at sundhed i munden hænger sammen med sundhed i resten af kroppen, siger Camilla Fabricius, der er medlem af Folketingets Sundhedsudvalg.

Regeringens finanslovsforslag skal nu forhandles med de øvrige partier i Folketinget og den endelige finanslov skal vedtages inden årets udgang.

FAKTA

I 2022 opnormerede regeringen antallet af uddannelsesforløb på specialtandlægeuddannelsen i ortodonti fra 6-7 til 8 om året. Med det nye finanslovsforslag lægges der op til 10 uddannelsesforløb om året i perioden 2025-2029 med en samlet investering på cirka 38. mio. kr.

For nærmere information:

Charlotte Holst, kommunikationskonsulent i Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24 eller chh@tdl.dk.

Pressetelefonen (uden for normal arbejdstid), tlf.: 20 18 96 27.