Tandlægestuderende fra København får skolarstipendium til forskning i infektionsspredning i forbindelse med tandrodsbetændelse

Emma Nesheim, tandlægestuderende på Københavns Universitet, har fået tildelt et skolarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen.
14. november 2022

Med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen skal Emma Nesheim, tandlægestuderende på Københavns Universitet, det næste år forske i betændelsesspredning, som opstår i forbindelse med en tandrodsbetændelse, og som er så alvorlige, at patienterne indlægges på hospitalet.

- Jeg sætter så stor pris på, at jeg har fået skolarstipendiet fra Tandlægeforeningen. Det bliver et rigtig spændende år, hvor jeg kan fordybe mig i tandrodsbetændelse og rodbehandlinger, som jeg synes er utrolig spændende. Tænderne er en del af kroppen, og derfor er der selvfølgelig sammenhæng mellem mund og krop. Derfor håber jeg også projektet kan være med på at bigrage til, at tandplejen får en mere central rolle i sundhedsvæsenet, siger Emma Nesheim.

Tandlægen er vigtig for den almene sundhed
Ifølge Emma Nesheim får cirka 150.000 danskere hvert år lavet en rodbehandling. I dag ved man, at infektioner i mundhulen kan sprede sig og forårsage livstruende infektioner i kroppen, men man ved endnu ikke præcis hvilke faktorer, der medfører, at infektionen pludselig blusser op hos enkelte og spredes, så man skal indlægges. For at finde svaret på det, skal Emma Nesheim analysere og sammenligne en række indlagte patienters forløb før, under og efter hospitalsindlæggelsen.

- Jeg vil undersøge, om der er nogle risikofaktorer i det kliniske forløb eller patienternes liv, der kan forklare, hvorfor betændelsestilstandene har spredt sig så meget, at patienten havner på hospitalet. Målet med forskningsprojektet er i sidste ende at finde og karakterisere fælles faktorer, der medvirker til denne alvorlige situation og på den måde kunne hjælpe tandlægerne i deres behandling, så vi kan minimere de alvorlige infektioner fremover, siger Emma Nesheim.

Emma Nesheim fortæller, at hun glæder sig til at fordybe sig i et fagområde, hun interesserer sig særligt for. Hun håber, det kan være med til at vise, hvor vigtigt tandsundhed er for sundheden i hele kroppen.

Interesse for naturvidenskab og biologi endte med odontologi
Emma Nesheim har altid haft stor interesse for det naturvidenskabelige. Hun tog derfor et års studium inden for medicin og biologi, og inden valget faldt på tandlægestudiet, nåede hun også et år til Vancouver i Canada for at læse akademisk engelsk. At tandlægeyrket beror på et bredt teoretisk grundlag, men også at man kan arbejde meget praktisk hjalp også til, at vægten faldt til den side frem for lægestudiet.

Emma Nesheim bor i indre by i København, men er opvokset i den lille by Farsund, der ligger mellem Kristiansand og Stavanger i Norge.

- Mange rejser ud af Norge for blandt andet at læse odontologi, da det ikke er nogen kvote 2 ordning i Norge og gennemsnittet på tandlægestudiet er meget højt. Derfor søgte jeg i flere forskellige lande, blandt andet Danmark, og jeg er så glad for, at jeg blev optaget på tandlægestudiet i København. Jeg føler, jeg er har valgt helt rigtigt, og trives vældig godt med at bo i Danmark, siger Emma Nesheim.

Emma Nesheim fik overrakt skolarstipendiet til Tandlægeforeningens Symposium den 4. november 2022. Her var cirka 1000 tandlæger samlet for at blive klogere på infektioner omkring implantater.

For yderligere information:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Gitte Almer, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 61 33 86 46, gan@tdl.dk