Tandlægestuderende fra København får skolarstipendium til at forske i forsømt tandpleje

Sofie Holmboe Dahl, tandlægestuderende på Københavns Universitet, har fået tildelt et skolarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen.
14. november 2022

Med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen skal tandlægestuderende Sofie Holmboe Dahl det næste år forske i og måle graden af forsømmelse af tandpleje hos en gruppe patienter, der har været indlagt med alvorlige betændelsestilstande.

- Jeg glæder mig til at blive klogere på den her gruppe patienter og deres forsømmelse af tandpleje. Derfor blev jeg også utrolig glad, da jeg fik skolarstipendiet. Det har også allerede givet nogle spændende kontakter og muligheder i faget, siger Sofie Holmboe Dahl.

Forsømmelse af tandpleje kan ende i alvorlig sygdom
I perioden 2013-2019 blev 391 patienter indlagt på Rigshospitalet med infektioner i mundhulen. Hos halvdelen af patienterne kunne årsagen til infektionen ikke kobles til komplikationer efter tidligere behandling. Sofie Holmboe Dahl arbejder ud fra en hypotese om, at denne gruppe patienter har fået en infektion i mundhulen, fordi de har forsømt deres tandsundhed.

- De omkring 200 patienter, jeg undersøger, har været indlagt med alvorlige betændelsestilstande. Nogle af patienterne har for eksempel svært ved at åbne munden, andre har vejrtrækningsproblemer. Det er ikke alle, der ved, at infektion i mundhulen kan give de problemer. Patienterne har ikke været behandlet af en tandlæge inden indlæggelsen, så jeg undersøger og sammenligner graden af forsømmelse med røntgenbilleder, sygdomshistorik, medicinforbrug og sociale forhold, siger Sofie Holmboe Dahl.

Formålet med forskningsprojektet er at undersøge graden af forsømmelse hos de hospitalsindlagte patienter, ligesom Sofie Holmboe Dahl skal analysere sig frem til, hvordan patienterne er endt, hvor de er, og hvordan man kan forbedre tandsundhed hos denne gruppe.

Fik øjnene op for tandlægefaget på forældrenes venners tandklinik
Sofie Holmboe Dahl er opvokset i Gentofte og bor nu på Østerbro. I lang tid gik badminton hendes store interesse, og planen var at leve af. Hun gik på Team Danmark-linjen på Falkonergården Gymnasium og spillede også professionelt plan i nogle år efter gymnasiet. En skade tvang dog Sofie Holmboe Dahl til at tænke i andre baner, og tandlægefaget var ikke ukendt for hende.

- Omkring 8. klasse var jeg i erhvervspraktik i mine forældres venners tandklinik. Jeg fik efterfølgende et rengøringsjob på tandklinikken, og efter lidt tid spurgte jeg, om jeg måtte være lidt mere med, når der var patienter. Jeg syntes, det så fedt ud, fortæller Sofie Holmboe Dahl, og tilføjer, at hun i dag brænder for alle fagets facetter.

Sofie Holmboe Dahl ved endnu ikke, om hun efter studiet skal arbejde i den kommunale tandpleje, i privat praksis, med børn eller med ældre. Hun ved bare, at hun er landet på den rette hylde på tandlægeuddannelsen.

Sofie Holmboe Dahl fik overrakt skolarstipendiet til Tandlægeforeningens Symposium den 4. november 2022. Her var cirka 1000 tandlæger samlet for at blive klogere på infektioner omkring implantater.

For yderligere information:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Gitte Almer, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 61 33 86 46, gan@tdl.dk