Tandlægestuderende fra Dragør får skolarstipendium til forskning i implantater

Amalie Bugge Thestrup Kjelde, tandlægestuderende på Københavns Universitet, har fået tildelt et skolarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen.
02. september 2021

Med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen skal tandlægestuderende Amalie Bugge Thestrup Kjelde det næste år prøve kræfter med livet som forsker på Københavns Universitet. Her skal hun forske i, hvordan man forbedrer tandbehandlingen hos patienter, der skal have indsat et implantat.

”Det er en stor ting at blive tildelt og modtage skolarstipendiet fra Tandlægeforeningen. På tandlægeuddannelsen tilegner man sig konstant ny viden, og det bliver fantastisk at kunne bruge et år på at fordybe sig i et af de mange spændende områder”, fortæller Amalie Bugge Thestrup Kjelde, som påbegyndte forskningsprojektet den 1. september i år.

Kæbeknoglen kan nedbrydes
Hvis man mangler en tand, kan tandlægen indsætte et implantat, som er en kunstig tandrod, der indsættes i kæbeknoglen. Men når implantatet indsættes, kan kæbeknoglen i nogle tilfælde have tendens til at nedbryde, hvilket i værste fald betyder, at patienten mister implantatet. Amalie Bugge Thestrup Kjelde skal undersøge 200 patienter, der mangler tænder, for at blive klogere på hvilke faktorer, der kan have indflydelse på, at knoglen nedbrydes.

”Der er flere og flere, der får indsat et implantat, og derfor ser jeg det som meget relevant at undersøge, hvordan man kan forbedre behandlingen. Jeg håber, at undersøgelsen vil vise nogle klare sammenhænge, som kan munde ud i en klinisk vejledning til tandlægerne om, hvordan man bedst kan indsætte et implantat, så man undgår knoglenedbrydning”, forklarer Amalie Bugge Thestrup Kjelde.

Forskningsresultaterne skal efter planen offentliggøres i Tandlægebladet i 2022 og i et internationalt tidsskrift.

Fra økonomi til sundhed
Amalie Bugge Thestrup Kjelde er født og opvokset i Dragør og bor nu på Nørrebro i København. Hun blev student fra Niels Brocks Elitegymnasium i 2015 og begyndte på Copenhagen Business School lige efter gymnasiet. Efter et semester gik det dog op for hende, at hun hellere ville læse et sundhedsfagligt fag, og vendepunktet blev en dag, som hun tilbragte med sin tandlæge på dennes klinik.

”I løbet af det år, hvor jeg ikke læste på universitetet, havde jeg en snak med min tandlæge om mine tanker om at søge ind på tandlægeskolen. Hun tilbød i den forbindelse, at jeg kunne være på hendes klinik en hel dag for at få en fornemmelse af, hvad det vil sige at arbejde som tandlæge. Da dagen var omme, var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle være tandlæge”, siger Amalie Bugge Thestrup Kjelde, der blev optaget på tandlægeuddannelsen i 2017.

Håndværket og patientkontakten
Amalie Bugge Thestrup Kjelde har en plan om senere at tage en ph.d.-grad, og så har hun siden studiets begyndelse været overbevist om, at hun vil videreuddanne sig til tand-, mund- og kæbekirurg.

”Jeg elsker tandlægefagets alsidighed - både teori, teknik og patientkontakt, og så er der noget ved kirurgi, der fascinerer mig”, siger Amalie Bugge Thestrup Kjelde.

Som barn og teenager var dans hendes helt store interesse – lige fra step til hiphop, og hun tilbragte mange timer på danseskolen på Amagerbro. I dag tager tandlægestudiet det meste af hendes tid – og med glæde. Fritiden bruges med venner, hvoraf mange også læser til tandlæge.

Amalie Bugge Thestrup Kjelde modtog skolarstipendiet af formanden for Tandlægeforeningen Susanne Kleist i Bella Center Copenhagen den 2. september til Tandfaglige Dage. Det er en stor konference- og fagmesse for danske tandlæger, hvor førende eksperter fra ind- og udland opdaterer tandlægerne på den nyeste forskning. I år deltog mere end 1300 tandlæger og øvrigt klinikpersonale.

For yderligere information, kontakt venligst:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 24 59 04 69, cbe@tdl.dk