Fortsat højt optag på tandlægeuddannelsen

I alt er 224 blevet optaget på odontologistudiet i København og Aarhus. Det høje optag viser, at Tandlægeforeningens indsats for at få uddannet flere tandlæger virker.
26. juli 2024

Den 26. juli 2024 er en god dag for 224 unge. I dag får de at vide, at de er blevet optaget på tandlægeuddannelsen i København eller Aarhus og dermed kan kalde sig stud.odont.

Odontologisk Institut på Københavns Universitet har optaget 120 studerende, mens 104 kan se frem til at skulle starte på Institut for Odontologi og Oral Sundhed på Aarhus Universitet.

Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist glæder sig over, at der i lighed med sidste år er optaget 36 flere studerende end i 2022.

- Vi har i flere år kæmpet for at få flere studiepladser. Sidste år slog indsatsen igennem, da der fra Folketinget blev afsat midler til at øge optaget. Igen i år ser vi resultatet af vores kamp, og jeg håber, at det på sigt kan være med til at afhjælpe tandlægemanglen, siger Susanne Kleist.

Stor interesse
Interessen for at blive tandlæge er fortsat høj. I alt har 2.363 søgt om at blive optaget på odontologi. Det er lidt flere end sidste år, hvor 2.321 gerne ville uddanne sig til tandlæge.

For Susanne Kleist viser tallene, at unge mennesker kan se, hvor spændende det er at være tandlæge, og at man ved at vælge faget både kan være med til at fremme sundheden og have et godt og interessant arbejdsliv.

- Kvaliteten af tandplejen i Danmark er meget høj. Det skal den blive ved med at være, og derfor er det helt nødvendigt, at der er tandlæger nok også i de kommende år. Den store interesse for faget er derfor meget positivt, siger Susanne Kleist.

Optaget på odontologi 2024

Antal optagede på odontologi:
Københavns Universitet: 120 (standby: 14)
Aarhus Universitet: 104 (standby: 14)

Antal ansøgere på odontologi:
Københavns Universitet (total): 1.263
Københavns Universitet (1. prioritet): 471