Tandlægeskræk opstår i barndommen

Cirka 36 procent af den voksne danske befolkning er bange for at gå til tandlægen. I dag har de fleste tandlæger fokus på, at børnene kun får gode oplevelser i tandlægestolen. Det skriver Samvirke.
16. august 2019

Tandlægeskræk kommer i forskellige grader – fra en smule nervøsitet til fobisk angst. Af dem, der er i den sidste kategori, skyldes deres stærke tandlægefrygt i 85 procent af tilfældene, at de har været ude for en traumatisk hændelse hos tandlægen, som for de flestes vedkommende skete i barndommen. Årsagen hertil er formentlig, at et barn, når det træder ind på en tandlægeklinik for første gang, og til det er omkring 12 år, er særligt disponeret for at få tandlægeskræk.

Det skriver Samvirke den 5. august 2019. Samvirke har bl.a. har talt med Rod Moore, doktor i odontologi ved Aarhus Universitet og projektleder ved Forsknings- og Behandlingscenter for Tandlægeskræk.

I dag er der både på tandlægestudiet og i den kommunale tandpleje et meget større fokus på ikke at overskride børns grænser, end der var tidligere. Og så spiller forældrene en vigtig rolle i kampen mod tandlægeskræk.

Læs hele artiklen i Samvirke

Få det bedre med at gå til tandlæge

Test din angst for tandbehandling