Forslag: Mindre bureaukrati - mere tid til patienterne

Vi skal have et mere gennemskueligt tilskudssystem, og pengene skal følge patienten.

I dag er voksentandplejen præget af et kompliceret og bureaukratisk system, der har knopskudt 
sig gennem årene. 

Da det daværende sundhedsministerium sammen med en række andre ministerier kortlagde den danske voksentandpleje tilbage i 2018, viste det, at der er mere end 14 forskellige ordninger, herunder underordninger, samt forskellige finansieringer og adgang til dem. Det store kludetæppe af ordninger er bestemt ikke med til at skabe mere lige adgang eller ensartethed i behandlingen.

Det er derfor tænketankens anbefaling, at en række af ordningerne sammenlægges til en mere enkel opbygning med fokus på patienterne. De ældre og socialt udsatte, børn og unge og så den almindelige voksentandpleje. Derudover de helt særligt afgrænsede tandplejeordninger. Sammentænkningen af ordninger vil både give mindre kassetænkning, sikre mere frit valg samt sikre en bedre økonomisk anvendelse af de forskellige tandplejetilskud.

Problem: 
Der er mange forskellige tandplejeordninger, som tilsammen giver mennesker adgang og tilskud til tandbehandling. Ordningerne er på mange områder gode og velfungerende, men en for stor del af de patienter, der er berettigede til at modtage tilskud, er ikke klar over det. Kompleksiteten i ordningerne udgør således en hindring for, at særligt socialt udsatte, patienter med sygdom samt ældre får den støtte, de har brug for og krav på. 

Baggrund: 
Der eksisterer aktuelt 15 særskilte tandplejeordninger i det danske sundhedsvæsen, jf. tabel 1. Antallet af ordninger og deres kompleksitet gør, at mange patienter og fagprofessionelle ikke har kendskab til dem. Der er tillige en række overlappende ordninger, hvor ”pengene bør følge borgeren/patienten”, og det er op til den enkelte, om man ønsker at være tilknyttet egen tandlæge i privat praksis.

Anbefaling:

Tænketanken foreslår, at:

  1. social- special- og omsorgstandplejen sammenlægges til en samlet tandplejeordning, jf. selvstændig 
    anbefaling (se side 9).

  2. det undersøges, om flere af de eksisterende ordninger kan sammenlægges, så patienternes adgang styrkes og de administrative ressourcer, der i dag bruges på at vedligeholde de mange ordninger, i stedet kan bruges på sundhedsfremme.

  3. undersøge om den kompleksitet og uigennemsigtighed, der præger de særlige tilskudsordninger på tandområdet, kan forbedres med henblik på at sikre bedre adgang til det tilskud, patienterne er berettiget til. Der kan i den forbindelse fx indgå en model, hvor de patienter, der er visiteret til et særligt tilskud uden yderligere godkendelse eller ansøgning, kan få udført tandbehandling op til 10.000 kr. årligt. 

  4. der sikres frit valg, så pengene følger patienten.

Provenumæssige konsekvenser: 
Der vurderes ikke at være en forøget offentlig udgift forbundet med forslaget. Til gengæld vurderes det, at der kan være en række besparelser ved at nedlægge de mange ordninger, der i dag er organiseret under en række forskellige ministerier og fungerer under særregler.

Læs hele rapporten

Fem pejlemærker og 35 anbefalinger til fremtidens voksentandpleje fra Tænketank for Voksentandpleje – Tandtænketanken.

Læs rapporten her.