Danmark har brug for flere tandlæger. Det viser både Sundhedsstyrelsens seneste Tandplejeprognose fra 2019 og Tandlægeforeningens undersøgelser.
Tandlægemanglen mærkes lige fra Bornholm til Syddanmark og op til Nordjylland, og problemet er størst i udkantsområder. Her må et stigende antal tandlæger afvise nye patienter. Udfordringen er også stor i børne- og ungdomstandplejen – ikke mindst når det gælder specialtandlæger i ortodonti (bøjletandlæger).
Tandlægemanglen truer danskernes tandsundhed. Smerter, forværring af sygdom, tab af tænder og for sen opdagelse af mundhulecancer er nogle af de konsekvenser, patienterne ser ind i.
Lang ventetid på tandregulering øger risikoen for både mere komplekse, langvarige og dyre behandlinger, der belaster børn og unge samt kommunernes økonomi. FSO (Foreningen af Specialtandlæger i Ortodonti) vurderer, at den nuværende mangel på bøjletandlæger betyder, at 60 % af behandlingerne vil give væsentlige konsekvenser, hvis behandlingerne udskydes.
Flere tænder kræver mere tandpleje
Udfordringen bliver kun større de kommende år. Der bliver flere indbyggere per tandlæge, og behandlingsbehovet stiger. Udviklingen går så hurtigt, at Sundhedsstyrelsens Tandplejeprognose fra 2019 allerede er forældet. Prognosen tager udgangspunkt i 2016-tal, men tal fra 2018 viser, at der er endnu flere indbyggere per tandlæge, end tallene fra 2016 viste.
Samtidig er antallet af ældre, der bevarer deres egne tænder, steget væsentligt. Det er positivt, men flere tænder kræver også mere tandpleje. Derudover lever flere og flere danskere med kroniske sygdomme, som kan påvirke tandsundheden. De får fx medicin, der giver mundtørhed, som øger risikoen for huller i tænderne. Ligesom patienter med diabetes har øget risiko for den alvorlige tandsygdom parodontitis.
Der er derfor brug for tandlægers kompetencer. Og der er behov for initiativer, som kan afhjælpe den akutte tandlægemangel. Initiativer, som frigør tid til patienterne.
Udenlandske tandlæger
Det er vigtigt, at udenlandske tandlæger, der arbejder i Danmark, har en faglighed på højde med den danske, og at de kan kommunikere med de danske patienter, så patientsikkerheden sikres. Børn og voksne skal trygt kunne gå til tandlæge i Danmark og kunne stole på, at tandlægens kvalifikationer altid er i orden.
Mange udenlandske tandlæger søger hvert år om dansk autorisation gennem Styrelsen for Patientsikkerhed. Selvom antallet af tandlæger uden for EU, der søger autorisation i Danmark, er næsten tredoblet fra 2016 til 2021, ender kun et fåtal med at få dansk autorisation. De udenlandske tandlæger er derfor ikke et quickfix som løsning på den massive tandlægemangel.
Tandlægeforeningen foreslår:
-
Der skal tilføres de nødvendige ressourcer til de to eksisterende tandlægeuddannelser til at opretholde den høje kvalitet og faglighed
Det er nødvendigt, hvis vi fortsat skal have en tandpleje i verdensklasse. Tandlægeuddannelsen er blevet udsat for massive besparelser de senere år til skade for både de studerende og forskningen.
-
Der skal oprettes minimum 9 uddannelsesstillinger årligt til specialtandlæger i tandregulering, og der skal følge bevillinger med til at finansiere uddannelsen
I Danmark uddannes der i øjeblikket kun syv bøjletandlæger årligt, og det er slet ikke nok til at dække behovet i kommunerne. Ikke mindst fordi man forventer stigende børnetal og en øget pensionering.
Det er vigtigt, at uddannelsespladserne besættes med tandlæger, som efterfølgende vil arbejde i Danmark. En del af videreuddannelsespladserne har i de senere år, ifølge FSO, været besat af nordiske studerende grundet en fællesnordisk aftale. Efter endt uddannelse er de studerende taget hjem, hvorfor dimensioneringen har hvilet på et for positivt grundlag.
-
Tilskudsordningerne i voksentandplejen skal forenkles
I dag består voksentandplejen af et kludetæppe af forskellige tilskudsordninger. Patienten skal ansøge om tilskud gennem tandlægen, som kommunen eller regionen skal godkende.
Men tilskudsordningerne administreres ikke ens, og der er høje dokumentationskrav. Der er fx store kommunale forskelle på, hvor mange ældre der visiteres til omsorgstandplejen, og hvem der får tilskud til tandpleje på grund af stråleskader i tænder og mund i forbindelse med kræftbehandling.
Tilskudsordningerne skal derfor forenkles, det skal være nemmere at søge om tilskud, og sagsbehandlingen må ikke drukne i bureaukrati. For meget dokumentation og kontrol stjæler ikke kun tid fra patienten og tandlægen - det kan også gå ud over patientsikkerheden og de offentlige sundhedsudgifter. Hvis der gøres op med bureaukratiet, kan der frigøres mere tid til patienterne, hvilket også vil hjælpe på tandlægemanglen.
-
Alle tandbehandlinger med tilskud, og som koster under 10.000 kroner, skal i udgangspunktet godkendes
Patienter skal ikke ansøge om tilskud til tandbehandling under 10.000 kroner. Det skal automatisk tildeles, så behandlingen kan udføres hurtigt og uden unødvendigt bureaukrati.
-
Tandlæger skal fortsat eje mere end 50 procent af en klinik og have den bestemmende indflydelse på klinikken
Tandlægen har fokus på tandsundhed, mens kapitalfonde kun skal tjene penge. Derfor skal tandlæger fortsat eje mere end 50 procent af en klinik og have den bestemmende indflydelse på klinikken. Det giver rum for både enkeltmandsklinikker og tandlægekæder.
FAKTA:
- Tandlægeforeningen estimerer, at der mangler cirka 346 privatpraktiserende tandlæger i Danmark. Problemet er størst i Region Syddanmark, hvor der mangler cirka 126 tandlæger (kilde: Tandlægeforeningens undersøgelse fra 2021 blandt 551 klinikejere).
- Hver 10. tandlægeklinik har lukket for tilgang, hver tredje klinik har hævet ventetiden for patienter, og hver femte tandlæge har afvist patienter grundet travlhed (kilde: Tandlægeforeningens undersøgelse fra 2019 blandt 712 klinikejere).
- I børne- og ungdomstandplejen har lidt over halvdelen af klinikkerne haft svært ved at rekruttere tandlæger inden for det sidste år, og en tredjedel har ubesatte tandlæge- eller tandplejerstillinger. Problemet er størst i Region Nordjylland og Region Syddanmark (kilde: Tandlægeforeningens undersøgelse fra 2019 blandt overtandlægerne i kommunerne).
- Hver fjerde kommune mangler en specialtandlæge i tandregulering, og i nogle kommuner er ventetiden flere år for de børn, der venter længst (kilde: Tandlægeforeningens undersøgelse fra 2020 blandt 58 overtandlæger).
- I dag er der fastsat 7 uddannelsesforløb årligt til specialtandlæger i ortodonti. I finansloven, der blev indgået i 2021, lægges der op til, at der kan uddannes 1-2 flere specialtandlæger årligt.
- Der er blevet afsat 125 mio. kroner til at øge optaget på de to tandlægeuddannelser med 30 studerende årligt. Derudover vil man igangsætte et udviklingsarbejde for at styrke regionaliseringen af tandlægeuddannelsen. Det fremgår af den politiske udmøntningsaftale, der blev indgået i marts 2022 af regeringen og en række partier.
- Det totale antal tandlæger er faldet fra 5.211 tandlæger i 2010 til 4.890 tandlæger i 2018 (kilde: Bevægelsesregisteret).
- I 2010 var der 1.052 indbyggere per tandlæge – i 2018 var tallet steget til 1.172 indbyggere per tandlæge (kilde: Beregninger på baggrund af tal fra Bevægelsesregisteret og statistikbanken).
- I 2018 var 41 % af de danske tandlæger, som er i beskæftigelse, 55 år eller ældre (kilde: Bevægelsesregisteret 2018).